.

Plans

Kategori: Allmänt

Nu ska pållen få ta det lugnt ett tag, efter imorgon det vill säga, bara ridas ut, inget ridhus förrän efter nyår. Hon behöver en vinterpaus tror jag och bara ha det kul. Annars kommer hon tröttna. Jag tror inte riktig på att ställa av hästen helt, det funkar iallafall inte med min häst som blir aldeles nipprig. Men däremot tror jag att det kan vara otroligt bra för fom att ta det lite lugnare en period. Att de får skritta ut i skogen, gå promenader, tököras ut, ridas ut utan krav och bara springa fort. Ställen man av hästen helt så är det för det första inte bra för magen eftersom att de lättare får kolik om de inte rör på sig. Om Tamasha ska vila så brukar jag iallafall promenera med henne i minst 20 minuter för att få igång magen. Sedan är det inte bra för musklerna, de blir stela. Hästen behöver inte jobba i form och allt sån, det kan vara bra att bara komma ut och bli varm, det är viktigt att variera, form, underlag och aktivitet för att minska skederisken. Dethär är bara sånt jag har lärt mig och tycker att det fungerar på min häst det behöver inte fungera på alla för det!
Men nu ska hon somsagt få en lugn period fram till nyår så är vi fit for fight igen sen! För det viktigaste är att hon är glad!
Min stjärna

Kommentarer


Kommentera inlägget här: